بالاخره سنگسار ثريا را دیدم ، فيلمي كه بعد از مدتها خنده را برلبانم جاري كرد !!! به لطف فرشته ي عزيز تا حدودي با قوانين سنگسار وتاريخچه آن آشنا بودم و با ديدن فيلم آن چه بيشتر هويدا بود دروغ پردازي و سياه نمايي هاي معمول غربيان بود و عدم آگاهي آنها از قوانين سنگسار در آيئن پاك محمدي . هر چند كه دروغ و خيال پردازيهاي افسانه اي موجود در فيلم جنبه هاي مثبت و هنري فيلم را محو و نابودنمي كند ولي اي كاش اين كارگرداني قوي براي نشان دادن حقيقت تلاش مي نمود نه ....
بيش از اين سخن را به درازا نمي كشم و با ذكر مطالبي در مورد سنگسار قضاوت را به دوستان وا مي گذارم :
زنا عبارت است از جماع مرد با زنی که بر او حرام است.
اگر مرد زناکار همسر داشته باشد میگویند این مرد زنای محصن انجام داده و اگر زن زناکار شوهر داشته باشد، میگویند زنای این زن، زنای محصنه است.
نگاهی به مسئله ی سنگسار و تاریخ و شرایط آن به روشنی این نکته را آشكار مي نمايد كه سنگسار نه به عنوان حکم مجازاتی ، که بیشتر به عنوان حکمی برای حفظ سلامت جامعه محسوب مي شود كه شرایط اجرای آن جزء سخت ترین و شاید کم امکان ترین شرایط اسلامی مي باشد و مبنا در سنگسار نيز بر عدم انجام زنا ی محسنه است (سنگسار فقط برای زنای محسنه ، یعنی زنای زنی که شوهر دارد انجام می شود) یعنی فرض بر اين است که زنا انجام نشده، و شاهد باید این امر رو اثبات کنند
زنا به دو راه ثابت می شود:
اول: شخص 4 بار اقرار کند و بگوید من زنا کردم و مفهوم زنا را بداند و بگوید میدانستم این کار حرام است اما آن را انجام دادم.
دوم: شهادت 4 مرد عادل عاقل بالغ با شرایطی که در ذیل میآید.
در این فیلم جرم زنا، از راه شهادت ثابت می شود. قبول شهادت شهود، شرایطی سختی دارد و اگر یکی از شهود، یکی از این شرایط را نداشته باشد، هر چهار شاهد به جرم تهمت زنا (به زن یا مرد) به حد قذف محکوم میگردند و شلاق زده میشوند. قذف یعنی متهم کردن یک نفر به زنا یا لواط. کسی که تهمت میزند و 4 شاهد نداشته باشد 80 ضربه شلاق زده میشود.
ب- شرایط قبول شهادت شهودعبارت است از:
اول: شاهدها باید 4 نفر باشند در حالی که در فیلم 2 نفر شهادت می دهند. اگر شاهدها کمتر از 4 نفر باشند، به جرم تهمت زدن به زن شلاق زده میشوند
دوم: شاهد باید عادل باشد و عدالت شاهد باید اثبات شده باشد و در صورتی که عدالتش محرز نباشد شهادتش پذیرفته نمیشود. اگر 3 نفر عادل شهادت دهند و نفر چهار عدالتش احراز نشود، هر 4 نفر به جرم تهمت زدن به زن شلاق زده میشوند
در این فیلم علی (شوهر ثریا) یکی از شهود است و اعمالی را انجام میدهد که بر فسق او دلالت میکند لذا شهادتش پذیرفته نیست.
سوم: شاهد باید عاقل و بالغ باشد و شهادت کسی که هنوز به بلوغ نرسیده پذیرفته نیست. در فیلم ابتدا به دنبال شهادت پسر هاشم می روند که بالغ نیست و بچه است و علی الظاهر از نظر عقلی هم مشکل دارد.
چهارم: شهادت شهود باید روشن و بدون ابهام و مستند به مشاهده باشد و شهادت حدسی معتبر نیست. لذا 4 شاهد باید دخول مرد در زن را به چشم ببینند و شهادت بر اساس اینکه من در فیلم و عکس دیدهام معتبر نیست. اگر 3 شاهد بگویند ما دخول را به چشم دیدهایم اما نفر 4 ام بگوید در فیلم یا عکسی که از آن تهیه شده دیدهام و بر اساس آن شهادت میدهم، هر 4 نفر به جرم تهمت زدن به زن شلاق زده میشوند همچنین اگر نفر 4 ام بر اساس حرف 3 نفر دیگر حدس بزند که این اتفاق افتاده هر 4 نفر به جرم تهمت زدن به زن شلاق زده میشوند.
در فیلم شهود به مسائلی مانند خوابیدن ثریا به خاطر سردرد و خندیدن ثریا در هنگام صحبت با هاشم شهادت میدهند، که ربطی به عمل جنسی بین زن و مرد ندارد.
پنجم: هرگاه شهود خصوصیات مورد شهادت را بیان کنند این خصوصیات باید از لحاظ زمان و مکان و مانند آنها اختلاف نداشته باشند. در صورت اختلاف بین شهود، علاوه بر اینکه زنا ثابت نمیشود شهود نیز به حد قذف محکوم میگردند و شلاق زده میشوند. مثلا اگر 3 نفر از شهود بگویند ما زن را در حال زنا و بر روی تخت دیدیم و نفر 4 ام بگوید او را در حال زنا بر روی زمین دیدم، هر 4 نفر به جرم تهمت زدن به زن شلاق زده میشوند.
در این فیلم علی (شوهر ثریا) به خندیدن و کشیده شدن دست ثریا به دست هاشم شهادت میدهد و هاشم هم به خوابیدن ثریا به خاطر سردرد. یعنی مورد شهادت از نظر زمان و مکان و موضوع متفاوت است.
ششم: شاهدها باید جرم را همزمان مشاهده کرده باشند و مثلا اگر 3 نفر بگویند ما صبح دیدیم این زن زنا میکرد و نفر چهارم بگوید من بعد ازظهر دیدم که این زن زنا میکرد هر 4 نفر به جرم تهمت زدن به زن شلاق زده میشوند.
هفتم: شهود باید همزمان شهادت دهند و اگر 3 نفر با هم نزد قاضی بیایند و شهادت دهند و نفر 4 ام کمی دیرتر برای شهادت نزد قاضی برسد و شهادت دهد، هر چهار نفر شلاق میخورند
هشتم: تمام کیفیات و جزئیات شهادت چهار شاهد باید مطابق هم باشد و اگر مثلا یک نفر یا دو نفر از مکان و زاویه متفاوتی خبر دادند جرم اثبات نمی شود.
نهم: شهود باید از روی اختیار آمده باشند و هیچ اکراهی در کار نباشد.در حالی که در این فیلم هاشم به خاطر تهدید شدن خودش و فرزندش، شهادت میدهد.
دهم: شهادت آنها باید اینگونه باشد که عمل زنا را طبق اصطلاح فقهی (کالمیل فی المکحله) دیده باشند یعنی همان گونه میله سرمه دان در سرمهدان قرار گرفته. لازم به توضیح است که جماع پیش هم خوابیدن زن و مرد نیست بلکه همانگونه که میله سرمهدان داخل سرمهدان وارد میشود، شهود باید شهادت دهند به مانند قرار گرفتن میله در سرمهدان، دخول راه دیدهاند.
با توجه به شرایطی که ذکر شد (دیدن مانند قرار گرفتن میله سرمهدان در داخل سرمهدان) به این نتیجه میرسیم که محقق شدن شرایط زنا برای شهود تقریبا غیر ممکن است، چون هیچ زن و مرد عاقلی این کار را (خصوصا با شرط آخر) در مقابل 4 نفر عادل که عدالت آنها اثبات شده، انجام نمیدهند.
از طرفی شهادت هاشم (از اهالی ده) بر علیه ثریا (زن علی) پذیرفته نیست چون در این حالت خودش زانی است و شهادت زانی (مرد زناکار) بر علیه زانیه (زن زنا کار) قبول نمیشود و در صورتی که 4 شاهد نیاورد خودش به جرم تهمت به زن، شلاق زده میشود. قرآن در سوره نور آیه 4 در مورد افرادی که به زنان شوهر دار تهمت می زنند و 4 شاهد نمی آورند می گوید: وَ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصنَاتِ ثمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِینَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لهُمْ شهَادَةً أَبَداً وَ أُولَئک هُمُ الْفَاسِقُونَون کسانى که زنان پاکدامن را متهم مى کنند سپس چهار شاهد (بر ادعاى خود) نمىآورند آنها را هشتاد تازیانه بزنید، و شهادتشان را هرگز نپذیرید، و آنها فاسقانند.
اثبات زنا شرایط دیگری هم دارد. مثلا اگر تمام شرایط بالا محقق شود ولی زناکار بگوید هنگام انجام این کار به همسرم دسترسی نداشتم (مثلا همسرم در شهر دیگری یا در زندان بود) یا همسرم (به دلیل اعتیاد) توانایی همبستری را نداشت، سنگسار نمیشود و فقط تعزیر میگردد.
براستي سنگسار ثريا ، داستان چیست ؟داستانی از سیاه نمایی غربیان برای قوانین و جامعه اسلامی داستانی که اجراکنندگان آن در برابر چشمهای میلیونها مسلمان حقیقت و اخلاق را با سیاه نمایی هایی کذایی به لجن می کشند ؛ چه بهتر می بود نام فیلم سنگسار حقیقت می شد شاید اینگونه می شد داستان فیلم را پذیرش کرد و ...